miercuri, 20 ianuarie 2010

Profesoara

Mi-am amintit ceva asemănător, vizavi de sensibilitatea feminină, povestit de o altă cunoştinţă. Faptul s-a petrecut pe meleaguri străine, în care feminitatea predomină, în ciuda vicisitidinilor sociale cărora a trebuit să le facă faţă. Iar povestea amicului meu nu lasă loc de tăgadă asupra veridicităţii ei. Este vorba despre un caracter exotic, în context slav.
Prietenul meu tocmai plecase la studii, în străinătate; la Moscova. Ca toţi cei plecaţi în pripă, nu avea cunoştinţe consolidate de limba rusă.
La plecare a fost sfătuit de către unii care trăiseră momentul, să se împrietenească, imediat ce ajunge, cu o rusoaică, pentru primele deprinderi practice în vorbirea limbii ruse. Dar, să aibă grijă, să nu se îndrăgostească. Uşor de zis, greu de aplicat, la vârsta tentaţiilor irezistibile, pentru un bărbat în deplină vigoare. Dar ce nu face omul, când “s-a hotărât să subordoneze totul, scopului propus?”. Şi-a spus pur şi simplu: ”sau uit că sunt bărbat, sau renunţ la studii!”. Zis şi făcut. Ajunşi la Moscova, noii “aspiranţi la cercetarea ştiinţifică, au devenit centrul curiozităţii feminine, mult mai sensibilă la comunicare.
În schimbul inerent de zâmbete, spune prietenul, am observat o privire uşor umbrită poate de gândurile care i se perindau în spatele ochilor mari şi profunzi. M-a frapat curiozitatea caldă, cu care mă învăluiau. În glumă, mi-am zis că trebuie să fie tocmai sufletul de profesoară la care visasem înaintea plecării la Moscova. N-am rezistat să nu-i zâmbesc uşor amuzat, de ce repede mi s-a ivit în cale; şi poate intr-un gest de recunoştinţă, de a mă fi remarcat. Brusc, faţa i s-a înseninat, ca la primirea unei veşti bune. Legătura sufletească a fost instantanee. Fiind sâmbătă, seara era organizată o întâlnire pentru recuperarea după efortul din săptămâna care trecuse: se dansa, bufetul rece organizat ad-hoc de fete, asezonat cu povestirea momentelor recent petrecute şi încălzit cu păhărelele de vodcă, era urmat de dans, care continua până spre miezul nopţii, când, grupate pe afinităţi, perechile se retrăgeau discret, spre dormitoare, unde după caz, efuziunile sentimentale se desfăşurau nestingherite de orice indiscreţie. Se statornicise o regulă, devenită obişnuinţă: produsele erau procurate de băieţi, prepararea şi organizarea, erau apanajul fetelor. Sosirea noastră, fiind un moment special, noi eram invitaţi de onoare, centrul atenţiei generale. Trebuie să-ţi spun că ruşii sunt gazde foarte primitoare, momentul oricărei întâlniri fiind prilej de bucurie reciprocă, atât pentru gazde,cât şi pentru musafiri. Ca din întâmplare, la bufetul rece, vecina mea de masă era tocmai stăpâna privirii despre care ţi-am vorbit. Ne-am salutat destul de călduros, în ciuda stângăciei limbajului. Învăţasem câteva expresii, dar când să le folosesc, memoria, de frică, m-a părăsit. Salvarea, au fost păhărelele cu vodcă, date peste cap, obligatoriu, conform unei tradiţii ruseşti, în care, după fiecare toast, trebuiau băute complet. Şi toasturile n-au lipsit: de la urările de bun venit, la cele de succes şi prietenie, până când nu mai ştiai ce să născoceşti în entuziasmul efectelor alcoolului care, recunosc, ne înlănţuiseră, volens nolens,fără reproş. Mi-am descleştat maxilarele şi am turuit de parcă eram la concurs. Vecina mea, pe nume Ghelia- dezmierdat, după cum am aflat curând Ghelca, îmi ţinea discret isonul, protejându-mă de penibilul în care mă împingea entuziasmul bahic. Când s- a simţit depăşită în bunăvoinţa ei, m-a invitat fără nici un protocol: ”Să dansăm, poate te potoleşti!”. N-am să neg faptul că mi-a plăcut autoritarismul ei şi m-am lăsat învăluit în îmbraţişarea caldă a braţelor care cu aceeaşi energie, m-au purtat în vârtejul dansatorilor, la adăpostul mişcării cărora, mi-a dat de înţeles că soarta mea era pecetluită. Strângeri delicate de mână, unduiri calde ale corpului în ritmul frenetc al valsului, clipiri dese, după priviri intense ce, chipurile nu se vor surprinse, melodia entuziast îngânată în iureşul ameţitor al dansului, m-au surprins plăcut. Planurile mele de acasă se năruiau fără nici o rezistenţă. Sub efectul covârşitor al alcoolului, am cedat farmecelor dansante ale partenerei; mi-am propus ca în seara respectivă, măcar să rezist tentaţiilor afrodiziace. Şi, pe scurt, ne-am despărţit cu promisiunea că ne vom revedea a doua zi, după ce ne vom fi odihnit puţin. Ce să spun,
Până a doua zi, timpul mi s-a părut imposibil; parcă se oprise. Nerăbdarea mea de a începe lecţiile, crescuse în urma impactului destul de dur cu necunoşterea limbii ruse. Din cauza nerăbdării, nu mă recunoşteam. Eram altul.

Lecţiile

Întâlnirea, lipsită de entuziasmul primei zile, mi-a îngăduit să-i spun că doresc să-mi fie profesoara de rusă, în condiţiile pe care mi le impune ea, spre a nu-i deranja activitatea, ea fiind tot doctorand. Am decis să ne întâlnim o oră-două, seara, la fiecare dintre noi, după cum ne permitea spaţiul disponibil, ca să nu deranjăm colegii de cameră. Lecţiile au început chiar în seara în care am discutat şi au decurs astfel, încât după şase luni de prezenţă în Moscova, am reuşit să devin translatorul unei delegaţii de specialişti din domeniul meu profesional, lăsând o impresie foarte bună. Eşti cu siguranţă nerăbdător să ştii cum ne-am comportat în plan emoţional. Te asigur că la fel de bine, timp de trei sau patru săptămâni, până într-o seară când, colegul meu de cameră m-a anunţat că pleacă în delegaţie pentru două săptămâni, aşa că o să pot învăţa nestingherit, cât voi dori. Viaţa organizată şi perseverenţa de până atunci, mi-au îngăduit progrese care să-mi pemită să lucrez lejer cu dicţionarul, fără să o mai deranjez peGhelca.
I-am comunicat şi ei vestea, la aflarea căreia, chipul i-a a redevenit preocupat, ca în prima zi. Seara ne-am întâlnit ca de obicei, dar ceva nu mergea. Nedumerit, i-am luat mâna şi am întrebat-o ce se întâmplă, dacă am supărat-o cu ceva. “Nu, nu-i nimic, la mine-i problema!” Şi, până să mai spun ceva, a izbucnit în hohote de plâns,sprijinindu-şi braţele şi capul pe umărul meu. “Asa de mult, am asteptat clipa asta!”. ”M-a durut cumplit, indiferenţa ta din prima seară!”, ”nici nu stiu, de ce am acceptat să te ajut”.
Copleşit de dramatismul clipei, m-am desprins cu grijă din strânsoarea braţelor Ghelcăi, încercând să mă ridic de pe scaun. Crezând probabil că vreau să plec, reacţia ei nu poate fi descrisă. Cu vocea sugrumată de emoţie, s-a năpustit asupra mea, cu o nouă încleştare, aproape strigând: “nu, nu pleca , nu vreau să te pierd din nou!”. Ce a urmat, nu-mi mai amintesc. Reţin că la reluare, lecţia a mers greu, de parcă eu eram
profesorul. Am petrecut noaptea impreună; prima mea noapte mongoleză. Am uitat să-ţi spun că Ghelca era buriat-mongolă, o minoritară din fosta U.R. S. S. A doua zi când să repet dupa caiet, gramatica nu avea nici o noimă. Minţile noastre fuseseră într-o rătăcire absolută. Am renunţat la lectia respectiva. Am preferat sa reflectez asupra a ceea ce am considerat a fi “demnitatea în suferinţă a fragilului suflet feminin”. Prietenia care ne-a legat atunci, seara, a fost un model pentru toţi. Nu ştiu: o mai trăi, oare? După cum am cunoscut-o, doar un accident stupid, putea să-i ia viaţa!
Cu aceste cuvinte, colegul meu a tăcut, parcă aflat într-un moment de meditaţie.
Povestea lui m-a copleşit. Ce viaţă interesantă a trăit! Am simţit că vorbele sunt de prisos.

Niciun comentariu: